زراعة x زراعة

مستشار وزير الزراعة يُجيب على تساؤلات مزارعي القمح

كتب: د.أسامة بدير يتواصل كثير من المزارعين ومنهم مزارعي القمح مع مستشار وزير الزراعة ورئيس مركز تغير المناخ الدكتور محمد علي فهيم، وطرح تساؤلاتهم عليه ثقة منهم في معلوماته القيمة ودوره الإرشادي المتميز لتوعيتهم بأحدث التوصيات الإرشادية لطرق الزراعة الصحيحة وبرامج التسميد والري والمكافحة، فضلا عن عمليات تجهيز الأرض تمهيدا للزراعة وحتى الحصاد، أملا في الحصول أعلى إنتاجية وزيادة دخلهم ما ينعكس على تحسن مستوى معيشتهم.

تابعونا على قناة الفلاح اليوم

تابعونا على صفحة الفلاح اليوم على فيس بوك

و”الفلاح اليوم“، رصد هذا المنشور على صفحة “فهيم” على موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”، وحتى تعم الفائدة فإننا ننشره كاملا..

ـ البداية: يقول مستشار وزير الزراعة.. صباح الخيرات على مزارعي الغلة الغاليين … المنشور ده فيه إجابات على معظم استفساراتكم …

** الناس اللى الأرض لسه مشغولة وعاوز يلحق يزرع قمح:

شد حيلك شوية وازرع ويفضل أصناف مصر 3 – سخا 95 لأنهم مبكرين شوية … وممكن تنقع التقاوي في مياه (صرف زراعي به نسبة ملوحة لمدة ١٥ – 20 دقيقة) قبل الزراعة بيوم عشان يحضر بسرعة لان الجو بقه بارد بالليل.

** ميعاد رية التشتية واضيف معاها ايه:

الناس متعودة تروي الرية دي على 40-45 يوم … بس انت كده بتأخر الرية الأولى عشان تخلى النباتات تفرع وتعمل شبكة جذور كويسه مش كده ؟ .. بس بتعطل الزرع كتير … اما لما تقرب رية التشتية وتدي فسفور كويس النبات هيفرع بدري ويعمل شبكة جذور بدري ويعمل نمو خضري أقوى من الحالة الاولى ويخش فى الطرد بقوة وحبوب ممتلئة …
لذلك في معظم الحالات لا يجب تأخير رية المحاياه (التشتية) وتكون ما بين 23 – 27 يوم من الزراعة عدا لو نزل مطر أو للأرض اللى بتمسك الميه … الخ.
وضيف 10- 12 لتر حامض فسفوريك 80% أو منقوع السوبر فوسفات مع الري لزيادة تنشيط الجذور في ظروف نقص التهوية بسبب تشبع الارض بالرطوبة أو بسبب انخفاض الجو ليلا ..
وقبل الري بيوم يمكن رش مبيدات الحشائش كما يلي:
= للعريضة (جعضيض – سلق – جرو …الخ) – الرش جيروستار 75% أو اونوستار 75% بمعدل 8 جم للفدان أو دربي 17,5% بمعدل 30 سم للفدان أو برومينال دبليو 24% بمعدل 1 لتر للفدان.
= للحشائش الحولية الرش بمبيد اطلانتس 1,2% بمعدل 400 سم للفدان أو مبيد بلاس 4,5 % بمعدل 160 سم للفدان.
= النجيلية الحولية الرش مبيد افالنش 40% بمعدل 250 جم للفدان أو يمكن استخددام مبيد اكويبك سوبر 24% بمعدل 100 سم للفدان بعد شهر من رية المحاياة .. أو اكسيال أو وان تاتش او هربينو … الخ.
= لحشيشة الصامة – الرش بمبيد بوكسر جولد 92% بمعدل 1 لتر للفدان.

** منقوع السوبر هو:
( 6 ك سوبر في 20 لتر ماء ويتم التقليب لمدة يوم كامل وبعدين يتاخد الرايق ويتحط فى برميل مع الري + 2 ك فولفيك + نص ك حامض الستريك ( ملح الليمون )) …

تابع الفلاح اليوم علي جوجل نيوز

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى