تقارير

فوائد زراعة البقول والمحاصيل البعلية للتربة والفلاح

كتب: د.محمد فهيم يعتبر زراعة البقول والمحاصيل البعلية في منتصف الموسم الزراعي بعد محاصيل الإجهاد الارضي (البطاطس الشتوي اللي بتتزرع سنويا في نفس الارض) وبتريح الأرض من الحمل الميكروبي العالي وربح وفير، مثل “الفول والحمص والكمون واليانسون”.

ـ الفول البلدي (العروة الثانية)، يزرع في 15 ديسمبر ويحصد في 15 الي 25 ابريل، ثم يزرع ذرة، ويعطي الفول من 12 الي 15 اردب (2 الي 2.5 طن)، سعر الطن الان 15 الي 20 ألف جنيه.

ـ الحمص يزرع في 15 ديسمبر، ويحصد في 15 ابريل، ثم يزرع ذرة، ويعطي من 7 الي 10 اردب (1.5 الي 2 طن)، وسعر الطن 9500 الي 10 آلف جنيه.

ـ الكمون واليانسون والكسبرة، وتتم الزراعة في 20 ديسمبر (اليانسون والكسبرة فى اكتوبر ) ويحصد في 15 الي 20 ابريل، ويعطي ما بين 650 الي 850 كجم، وسعر الطن 40 الي 50 الف.

ـ المحاصيل البقولية، فول وحمص تخفض كمية الازوت المعدني في 3 شهور، وتترك بقايا جذور بكمية من الازوت العضوي يخلي الارض تاخد نفسها وتعيد تنظيم حركة وتواجد باقي العناصر بها بعيد عن الضيف الثقيل (الازوت المعدني).

ـ المحاصيل البعلية، كمون وينسون وحمص وكسبرة يتم الزراعة بإجراء رية واحدة أو ريتين فقط طوال 4 شهور، راحة للأرض بعيد عن ماء الري وإصلاح للتربة بسبب التشققات العميقة وانفكاكها وتفكك طبقاتها.

تابع الفلاح اليوم علي جوجل نيوز

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى