آخر الأخبار

سلالات دجاج التسمين الحمراء.. الأنواع والمزايا

كتبت: د.أمل بدران تتحمل سلالات دجاج التسمين الحمراء درجات الحرارة العالية اكثر من السلالات البيضاء وحساسيتها للاصابة بالامراض التنفسية مثل (المايكوبلازما) اقل من السلالات البيضاء، وسعر الفراخ عند البيع اغلي من سعر الفراخ البيضاء وبعض التجار يفضلون شرائها وتناسب امكانيات المربي المبتدئ والناس بتفضلها اكتر لان طعم لحمتها قريب من الفراخ البلدي وسعر الكتاكيت عند شرائها رخيص عن كتاكيت السلالات البيضاء.

اما عيوبها: ان دورة التسمين تظل شهرين او اكتر فيكون عدد دورات التربية في السنة 4 او 5 دورات فقط ومن انواعها الشيفر الاحمر, ايزا براون, الساسو متعددة الالوان.

أشهر انواع سلالات التسمين الحمراء

ـ سلالة الساسو: تعتبر من اشهر سلالات التسمين الحمراء المنتشرة في مصر وتتم تربتها في مصر بشكلين مختلفين فبعض المربيين بيحضنوها لحد عمر اسبوعين او 20 يوم وبيبعها بالجوز للاهالي بغرض التربية وبيكون مكسبه كويس لو عرف يسوق الكتاكيت كويس وهناك بعض المزارع او المربيين بيربو الفراخ الساسو لحد عمر شهرين او 55 يوم وبيبعوها لحم بالكيلو حيث يصل وزن الفرخة عند عمر شهرين 2 كيلو تقريبا.

ويوجد نوعين للكتاكيت الساسو هما ساسو جيل اول وينتج من تهجين ذكر جيل اول مع انثي جيل اول وتستهلك 4.5 كجم علف لتصل الي 2 كجم عند عمر 60 يوم, اما الساسو جيل تاني فينتج من تهجين ذكر جيل اول مع انثي جيل ثاني وتستهلك 5 كجم من العلف لتعطي وزن 1 كجم عند عمر 70 يوم.

ويتميز كتكوت الجيل الاول عن كتكوت الجيل الثاني بالأتي: فيكون اكثر مقاومة للامراض واكثر مناعة واعلي في معدل التحويل واكتساب الوزن ويكون سعر كتكوت الجيل الاول اغلي من الجيل الثاني ونسبة الوفيات في الجيل الاول تكون قليلة عن الجيل الثاني.

*معد المادة العلمية: باحث أول بمعهد الإنتاج الحيواني بمركز البحوث الزراعية.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

عاجل