تقارير

البرسيم .. رأس مال الفقراء “محاصر” 

كتب: د.محمد علي بسبب الشتاء الطويل البارد تأثر بشمل كبير البرسيم حتى اصبح قيراط البرسيم تعدى 300 جنيه … نقص فسفور “البرسيم” وفسفور “المواشي” مع بعض … هي سنة مش طالع ليها “برسيم” … الوش مش عاوز يطلع والكورس نايم … وقفو “غفرة” على غيطان البرسيم منعاً لسرقته – فهو عملة (حشة) نادرة… جه الوقت اللى البرسيم هيترش بالاحماض الامينية والطحالب البحرية … كنت فى جرة وطلعت لبره يا برسيم.

من ضمن المشاكل المهة للظروف المناخية الباردة هو ظهور احياناً مكثف لنقص الفسفور على البرسيم …. نقص الفسفور يصبح لون أوراق البرسيم أخضر قاتماً مغايراً للون الطبيعي. تظهرالأوراق حديثة النمو بلون أرجواني، أو أحمر غامق بسبب تراكم مادة الانتوسيانين فيها. يكون نمو السيقان بطيئاً، كما تكون قليلة التفرع، وذات زوايا حادة. يظهر اللون الأرجواني على عروق الأوراق السفلية، وأعناقها. تظهر الأوراق الكبيرة مبرقشة باللون الأصفر الفاتح، والأخضر الغامق، وهذا دليل على تساقطها سريعاً.

في الغالب يصاحب نقص الفسفور نقصاً فى البوتاسيوم والزنك ايضاً.

الإجراء العاجل..

ـ اضافة 7 لتر حامض فسفوريك 80% مع مياه الري للفدان.

ـ عمل منقوع سوبر الفوسفات 3 كجم + سلفات البوتاسيوم 3 كجم والرش بالرائق بتاعه بعد الحش على 300 لتر ماء مع نص كجم احماض امينية وطحالب بحرية.

البرسيم فى الجو البرد بيعانى من نقص الفسفور وكمان بيسبب اعراض نقص الفسفور Hypophosphatemia فى المواشي اللى بتتغذي عليه.

نقص الفسفور

مرض نقص الفسفور وهو يحد في هذا الوقت من السنة يعني بعد شهرين الي ثلاث شهور من علف البرسيم – يعني الحيوان ياكل برسيم متواصل لمدة اكثر من شهرين.

البرسيم

وعشان البرسيم في حد ذاته نباتا ناقصا في مجموعة الفوسفات بالمعني الاخص عنصر الفوسفور ولما كان الفلاحين لايسمدون بسماد بكمية مناسبة ويسمدون باليوريا او حتي لايسمدون فالبرسيم بيطلع نضيف مفيش فسفور خالص.

ولما كان الفلاح لا يعلف اي مركزات في فترة الشتا والربيع لوجود البرسيم ولكن يحدث المرض الذي يحدث كل سنة كالمعتاد، وطبعا الفلاح لا يضع اي املاح او غيره، وطبعا في الغالب لايجرع الحيوانات ضد الديدان سواء بالحقن او غيره فبالطبع الديدان عامله الواجب ولوحدها كفيله بعمل نقص في الاملاح.

الأعراض

الاعراض تختلف في الجاموس عن الأبقار

1- الجاموس:

– يحدث في المراحل الاولي اكل ورق البرسيم وترك عود البرسيم (بيسموها بالفلاحي المصري بتقرطف في البرسيم).
– بعد كده تتجه لاكل النباتات الجافة مثل القش او غلافه الاذرة.
– وفي اثناء ذلك تبدا تمشي بطريقة غير طبيعية (يقولك الحيوان متكتف).
– انتاج اللبن ينقص للنصف.
– جسم الحيوان يخس جدا لدرجة ان عظامه تظهر.
– بعد كده لو مفيش تدخل طبي الحيوان يقطع الاكل تماماً.
– وبعد كده يحدث بول مدمم.

2- الأبقار:

البقر اعراضه تختلف تماما عن الجاموس.
ـ اول ما يلاحظ الفلاح في البقر هو ظهور البول المدمم.
ـ بالطبع يكون في بعض الحالات نقص في اكل البرسيم ونقص في اللبن ولكن في حالات اخري يكون بول مدمم والحيوان ماشاء الله عليه شغال اكل برسيم الله ينور ولكن يكون في هذه الاثناء نقص في اللبن.
ـ في البقر يظهر نقص الفسفور بعد الولادة وطبعا معظم البقر بيولد في اول البرسيم او بعد البرسيم لانكوا طبعا مش عارفيين ان الفلاح بيحاول يظبط الميلاد في الميعاد ده عشان الحيوان يولد ويشبع ويظهر عليه الصراف estrus وطبعا ده الفلاح بيظبطوا قدر المستطاع في البقر والجاموس.
ـ البقر ممكن يستحمل يومين بول مدمم وهو بياكل ثم يقطع الاكل مره واحده ويظهر عليه اعراض الصفرا نتيجة تكسير كرات الدم الزائد وعند ظهور اعراض الصفرا منصحكش تعالجه لانه في الغالب هيموت في ايديك طبعا الاعمار بيد الله.
ـ موضوع تغيير الحركة مبيظهرش في البقر.

العلاج:

– يستغرق العلاج في الجاموس غالبا 3 ايام اما في الأبقار 5 ايام.
– يفضل استعمال عليقة جافة (التبن – الردة) بدلا من البرسيم ولكن يصعب تطبيق هذا في الأبقار.

1 – يفضل اعطاء الدواء في جلوكوز 25% (في الجاموس) اما في الابقار فيفضل او بالاحري يجب اعطاء الدواء في محلول ملحي 0.9%.
* ان استخدام الجلوكوز 25% او الدكستروز 40% في الأبقار يزيد البول المدمم.

2- استخدام احد المستحضرات التي تحتوي علي الفسفور (الفسفوريك اسيد) ويفضل استخدام التونوفسفان من انتاج شركة انترفت (هذا الدواء يوجد بمصر ) ويفضل استخدام زجاجة كاملة يوميا (عن طريق الحقن بالوريد) الزجاجة 50 ملليتر ( او بالحقن 25 مل تحت الجلد و 25 مل عضل).
* في الأبقار انصح – عن تجربة – باستعمال التونوفسفان طوال المدة ويمكن استعماله في الجاموس اول يوم ويتم التكملة باقي الايام بالكافوزال او الكاتوزال او الفسفوزال 25 مل عضل يوميا او وريد.

3- يتم استخدام الملح ثنائي فوسفات الصوديوم بمعدل 4 معالق كبيرة صباحا و4 مساء سواء بالشرب علي الماء او بالاضافة للعلف الجاف (الردة – التبن).
* الملح الثنائي ذو طعم غريب وقد يحدث ان بعض الجاموس والأبقار لا تاكل منه برغبتها ولهذا يتم اعطائه لها في الفم بالقوة.

4- يمكن ايضا استعمال انتوبلكس (دواء لونه اسود يحتوي تركيبة متميزة من الاملاح وهو من انتاج شركة مكسيكية) ويتم اعطائة بالعضل او بالوريد ببطء.

* المادة الارشادية البيطرية … د.عادل الجد – البيطرة العربية.

تابع الفلاح اليوم علي جوجل نيوز

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى